Det har dykt upp frågor på våra fikaraster kring affärssystemet vi har. Klarar vårt nuvarande system av en övergång till ny e-handelsplattform samt förändrade logistikflöden? Jag tror inte det ska bli några problem eftersom vi har några på kontoret som är vassa inom e-handel och systemintegrationer.

Vi kommer hyra in ett par konsulter för att få extra hjälp med slutfasen av en kommande e-handelsintegration. Konsulterna ska se över alla flöden och delsystem i verksamheten för att ge oss bra råd. Ett av tipsen vi fått under resans gång med vår planerade övergång mot ny e-handel är att testa en integrationsmotor. En integrationsmotor ska hjälpa till att fånga upp och fördela information mellan olika delsystem, tanken är att du ska kunna slippa mata in samma information två gånger i systemet. Det är i alla fall min bild av vad en integrationsmotor gör, kanske finns det fler förklaringar på detta.

Idag skickas närmare 1000 varor i veckan till våra kunder och när vi genomfört övergången till ett nytt e-handelssystem tror vi detta kan öka ytterligare. Anledningen är att vi kommer kunna nyttja vår hemsida som försäljningskanal mycket mer effektivt.

Vi säljer mest av förbrukningsvaror till kontor. Exempel på produkter är pennor, kontorspapper, hushållspapper, engångstallrikar, servetter och pappersmuggar. Det mesta säljs inom Sverige men planen är att vi ska expandera försäljningen till Estland och Lettland nästa vår. Vi har anställt ett par nya personer som ska sitta på plats i Estland och Lettland för att koordinera verksamheten direkt på plats.

En positiv effekt vi märkt under året i verksamheten är minskade returerna från kunder. Jag tror personligen att vårt byte av leverantör gett positiva effekter i kombination med högra krav på kvalitet. Tidigare sålde vi mycket produkter inom lågprissegment och dessa gav i slutänden mindre lönsamhet, eftersom returerna var högre på dessa produkter. Det är väl som man brukar säga att kvalitet lönar sig i slutänden antar jag.